Leila Ucar, de eigenaar
Ik ben opgegroeid in een situatie en omgeving waarbij de kansen niet voor het oprapen lagen en je veel vanuit innerlijke kracht moest halen. Als kind, puber en jongvolwassene is dit een hobbelige maar interessante zoektocht geweest. Hierdoor wist ik al jong dat ik anderen in soortgelijke situaties wilde 'helpen'.
Ik heb mij opgeleid tot maatschappelijk hulpverlener en heb een aantal jaren mogen werken met doelgroepen zoals crisisjongeren, dak- en thuislozen, slachtoffers van huiselijk geweld, ex-gedetineerden, prostituees en bewoners van verschillende woonvormen. Doelgroepen met mooie, heftige, rauwe verhalen. Ik vond het prachtig om kennis te mogen maken met het mens achter de problematiek. Vervolgens ben ik terecht gekomen bij een landelijke stichting dat door middel van aanvullend onderwijs kansengelijkheid wilde vergroten. Ik ontvierm me over drie lichtingen van max. 56 leerlingen en hun gezinnen, voor wie ik wekelijks prachtige lessen mocht ontwikkelen en deze samen met hen en mijn team aan vrijwilligers, stagiaires, gastdocenten mocht uitvoeren. Bijna een decenia lang heb ik daar kinderen en jongeren mogen begeleiden in het vinden van hun innerlijke kracht, groeien in zelfvertrouwen, talenten, kwaliteiten en vaardigheden. Daarnaast coachte en trainde ik professionals in het vergroten van hun kennis en pedagogisch draagvlak. Ik genoot enorm van het werken met kinderen en jongeren, dat ik hunkerde naar meer, dus ik startte als leerkracht i.o. Echter merkte ik helaas dat ik als leerkracht in het reguliere schoolsysteem niet kon floreren. Ik genoot namelijk juist van de groei, gesprekken en gebeurtenissen voor, tussen en na de lessen, iets waar niet altijd even veel ruimte voor is.
Kortom; het gemeenschappelijke doel in mijn werk is altijd geweest; de mensen met wie ik werk zich gehoord, gezien en geliefd laten voelen en vanuit verbinding groei stimuleren. Met deze passie wilde ik mij niet alleen maar beperken tot de doelgroep van mijn werkgever. Er zijn namelijk nog zo veel meer mensen daarbuiten voor wie ik wat zou willen betekenen. Dat betekende de start van Leila's. Ik hoop zo nog veel meer kinderen, jongeren, ouders en professionals te mogen ondersteunen in hun groei en zich krachtiger dan ooit te laten voelen. Als zij stralen, straal ik ook!
Boomer, kantoor-, school- en therapiehond
Boomer is een Shih Tzu van inmiddels 8 jaar oud en mag zich al zes jaar met trots kantoorhond noemen. Hij geniet er van om mee te mogen en brengt kalmte en rust. Waar dagelijkse werkzaamheden soms wat spanning met zich meebrengen zorgt Boomer er voor dat je even kunt ontladen en ontspannen. Medewerkers die binnenkomen lopen niet eerst naar hun bureau, maar naar Boomer.
Omdat Boomer zo’n positief effect heeft op volwassenen, besloot ik te onderzoeken wat zijn aanwezigheid zou betekenen voor kinderen en jongeren. Al snel bleek: dit was een schot in de roos. Kinderen fleuren zichtbaar op in zijn bijzijn. Voelen ze zich even niet fijn? Dan is daar Boomer, klaar voor een knuffel of een luisterend oor. Soms helpt hij zelfs bij het delen van moeilijke gevoelens, want met Boomer in de buurt durven ze net dat stapje extra te zetten. Zijn effect is voelbaar: de sfeer verbetert, er wordt meer gelachen en kinderen voelen zich veiliger. Het was dan ook geen verrassing dat Boomer uiteindelijk werd benoemd tot onze schoolhond.
En het houdt niet op bij kinderen en kantoren. Boomer is ook een graag geziene gast in verzorgingstehuizen. Ouderen genieten intens van zijn gezelschap, een aai over zijn zachte vacht of gewoon even samen zitten. Zijn aanwezigheid brengt warmte en een gevoel van verbondenheid.
Boomer heeft daarom zelfs een officiële titel: therapiehond. Wat dat precies inhoudt? In tegenstelling tot een hulphond, die specifiek getraind is om één persoon te helpen bij dagelijkse handelingen, is een therapiehond breed inzetbaar. Boomer ondersteunt verschillende doelgroepen door simpelweg te zijn wie hij is; zachtaardig, vrolijk en troostend. Hij hoeft geen taken uit te voeren, alleen aanwezig te zijn en te zorgen voor plezier, ontspanning en verbinding.
Boomer is meer dan een hond, hij is een collega, maatje en kleine held op vier pootjes.
Wat zeggen de mensen die al met mij hebben samengewerkt over mij?
"Leila is een ontzettend fijn, open, warm en gezellig persoon die oog heeft voor iedereens kwaliteiten. Ze geeft iedereen de ruimte om te leren en dingen te proberen en durft hierin haar volledige vertrouwen te geven. Ze zorgde altijd voor een veilige sfeer waar iedereen gelijkwaardig is aan elkaar."
Ze is betrokken nieuwsgierig! Altijd positief! (in de zin van dat zelfs verdrietige momenten ook een vleugje vrolijkheid hebben) Alles wat zij uitzendt kan alleen maar met goede intenties aankomen. Waarschijnlijk ook door haar oprechte empathische houding"
"Haar kracht ligt in de passie waarmee ze haar doelen najaagt. Niets en niemand lijkt haar tegen te houden, en haar positieve energie is aanstekelijk. Ze staat altijd open voor nieuwe ervaringen en ze geeft nooit snel op."
"Ik heb Leila leren kennen als een enthousiaste, duidelijke en open 'leider'. Ze heeft oog voor een ieder, maar ook een duidelijk doel voor ogen: ontwikkeling voor iedereen die betrokken is. Ze voelt aan wanneer de teugels moeten worden aangetrokken en wanneer ruimte is voor humor en verbinding. Ik heb mij altijd heel welkom gevoeld, mede door haar communicatie."
Leila is goed in communiceren, flexibiliteit, humor, inlevingsvermogen, positieve instelling, luisterend oor. Ze geeft ons eerlijke feedback als ze iets ziet waar we nog in kunnen groeien. Ook als ze iets ziet dat goed gaat, geeft ze complimenten waardoor ik me gewaardeerd voel. Ze zorgt voor een hele veilige en gezellige sfeer binnen het team.”
“Tijdens de lessen heb ik met bewondering gekeken naar het plezier en enthousiasme waarmee Leila de kinderen iets wilt leren. Dit is iets wat zij direct overbrengt en wat ook voelbaar is bij de kinderen. Haar tomeloze energie om professionals te bereiken en te motiveren om de kinderen iets te willen leren is ongekend.”
"Ik bewonder Leila haar eindeloze enthousiasme en vrolijkheid. Ze stond er altijd met volle inzet! Haar persoonlijke betrokkenheid bij de leerlingen vond ik heel mooi. Ze kende ze allemaal en wist goed gebruik te maken van die persoonlijke relatie. De kinderen deden alles voor haar."
"Het geloof en de positiviteit die ze ziet in alle mensen met wie ze samenwerkt. Ze zal altijd uitgaan van de kracht van de persoon met wie ze werkt, of dit nou een collega of een leerling is. Het was fantastisch leuk om 2 jaar onder haar te mogen werken"
“Leila begeleidt de leerlingen op een rustig, kalme maar duidelijke manier. Drukke, onrustige leerlingen worden door haar op hun gedrag aangesproken, maar heel beheerst. Leerlingen die zich wat terugtrekken, betrekt Leila ook bij de groep.:"
“Bij Leila kan ik altijd terecht met vragen op professioneel en persoonlijk gebied. Ze neemt graag de tijd om dieper op dingen in te gaan en geeft ook graag bruikbare feedback. Ze ziet in situaties altijd het positieve in en ze maakt van veel momenten een leerzame situatie. Doordat ze altijd zo enthousiast en positief is, merk ik dat de rest van het team dit overneemt. Hierdoor heerst er altijd een fijne en open sfeer binnen het team. Als ik soms zie met hoeveel dingen Leila tegelijk bezig is verbaas ik mij wel eens hoe ze alle ballen hoog kan houden. Hier heb ik erg bewondering voor.”